Chiński market, czyli co kupują Chińczycy i co wpływa na sukces w sektorze B2B? Michał Bielewicz

Chiny. Kraj, który kojarzy nam się z globalną produkcją wszystkiego. Niemalże w każdej kategorii produktów użytku codziennego znajdziemy oznaczenie MADE IN CHINA. Nic więc dziwnego, że dla przeciętnego Kowalskiego świadomość roli tego kraju kojarzy się nam z jednym. Dużo i tanio. Czy na tym jednak kończy się nasza wiedza o tym kraju? Jak się okazuje wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych bliższą współpracą z Chińczykami jednak ich postawa i oczekiwania względem tego rynku jest bardzo często chybione. Dlaczego tak jest,jak dobrze podejść do budowania strategicznej współpracy z chińskim partnerem handlowym oraz czego unikać?

Chiny – zaplanuj eksport

Chińska Republika Ludowa to kraj, który jest w pewien sposób autonomiczny. Oznacza, to że niemalże wszystko, czego potrzebuje jest w stanie wyprodukować sam i tak właściwie mógłby być samowystarczalny. Polityka długoletniej współpracy z wieloma partnerami biznesowymi w zakresie tworzenia fabryk dla gigantycznych globalnych marek oraz budowanie średniej klasy społecznej tak wpłynęła na strukturę, tego kraju, że jest to najszybciej rozwijający się rynek z drugą gospodarką świata i potencjałem na światowego lidera. Nieczęsto zdarza się w historii gospodarek danego kraju w tak krótkim czasie dojść do takiej sytuacji. Okazuje się jednak, że rynek, który cały czas się rozwija z jednej strony nadaje już trendy niektórym światowym markom, wyprzedza czasem technologicznie kraje wysoko rozwinięte zachodniej cywilizacji jest nadal gotowy do tego, aby podejmować międzynarodową współpracę.

Historia mojego dzisiejszego gościa i jego pierwszego kontaktu z tym Państwem zaczyna się gdzieś na początku lat 90-tych, kiedy to w jego ręce wpadła kartka pocztowa z Chin napisana przez Polaka. Pozdrowienia były, ale w języku chińskim. To był przebłysk. O Chinach wiedziano tyle, że wszystko, co tanie możemy kupić na bazarze i zazwyczaj jest chińskie. Do dzisiaj w głowach dużej części społeczeństwa ten obraz pozostał. Przez ponad dwie dekady zmieniło się wiele, o czym na własne oczy przekonał się mój gość.
Od kilku lat mieszka w Szanghaju i pomaga polskim przedsiębiorcom wprowadzać na chiński rynek ich produkty. I o tym też będzie w dzisiejszym odcinku.
Poza tym dowiecie się również z niego

  1. Jaka jest generalna polityka Chin w kwestii współpracy handlowej? Czy wolą robić politykę ekspansywna na inne rynki, czy nadal być pierwszym producentem światowych gigantów?
  2. Jakie obszary wymagają z Twojej perspektywy wspierania importerów? Które branże są najbardziej chłonne?
  3. Z jakimi problemami borykają się Chińczycy? Czy można przyjąć generalną zasadę, że bardziej potrzebują dobrego serwisu, usług – jeśli tak, to jak wygląda kwestia usług b2b w Chinach? Czy język mandaryński to podstawa?
  4. Czego unikać w pierwszych krokach w rozmowie z Chińczykami? Jakie są największe zagrożenia, a co pomaga?
  5. Co jest jeszcze istotne jeśli zdecydujemy się już na kooperację biznesową z Chinami? O co warto zadbać? Jakimi kanałami najlepiej docierać do partnerów biznesowych?
  6. Czy jesteśmy w stanie zbudować silną markę w Chinach, czy to tylko kwestia budowania wizerunku globalnej marki?
  7. Książka, którą warto przeczytać? Osoba, którą warto obserwować? Film, który warto obejrzeć?

Zapraszam serdecznie do 42 odcinka podcastu Inna Kultura Biznesu, w którym rozmawiam z ekspertem od współpracy handlowej i eksportu do Chin Michałem Bielewiczem.

Pamiętaj! Jeśli to nagranie jest wartościowe – zostaw komentarz, subskrybuj lub udostępnij je dalej.

Pozdrawiam,
Kamil Zarębski

POSŁUCHAJ:

4 podstawowe kroki

W dzisiejszej rozmowie, którą mieliście okazję usłyszeć aż kipiało od anegdot związanych ze współpracą biznesową z Chińczykami. Kraj ten już od kilku lat zaskakuje swoim podejściem do rozwoju nowych technologii i wizerunek taniego producenta, będąc tam na miejscu już zupełnie do niego nie przystaje. To światowy gigant gospodarczy, który ze względu na odmienną kulturę jego mieszkańców jest dość trudno nam go zaakceptować. To po pierwsze. Po drugie język, którym posługują się Chińczycy nie należy do najłatwiejszych i słysząc coraz częściej stwierdzenia, by się go uczyć przyprawia nas jeszcze o dreszcze. Pamiętajcie jednak, że do tego by rozpocząć współpracę z Chińczykami angielski wystarczy. Na tym jednak nie możemy zakończyć. Kolejną ważną rzeczą jest bardzo dobre merytoryczne przygotowanie i rejestracja marki już przed wyjazdem na targi. Po trzecie partner handlowy na miejscu. To osoba znający lokalny język i będąca naszą twarzą na miejscu. Po czwarte wiedza o tym jak współpracować i do czego się przygotować w poza biznesowych aspektach, które dla Chińczyków też są ważne.

Rozmowa z Michałem pokazuje również, że brak strategicznego podejścia do współpracy z Chinami, to największy błąd jaki popełniają przedsiębiorcy, nie tylko polscy. Chiny to kraj, który pozwala odnajdować niesamowite nisze i dostarczać bardzo drogie produkty. Warto dobrze poznać się z jego możliwościami i zacząć budować długofalowy plan współpracy, bo z pewnością za kilka lat będzie to pierwsza gospodarka świata.

Jaka jest IDEA podcastu?

#InnaKulturaBiznesu to podcast biznesowy, którego celem jest pokazywanie różnic w aspekcie ekonomii, społeczeństwa i kultur różnych krajów naszego świata. Nie skupiamy się jednak na budowaniu przekonania, która kultura jest lepsza. Szukamy wspólnego pola działania do rozwoju biznesu poprzez budowanie relacji ludzkich. W nich bowiem odnajdujemy sens tworzenia modelu biznesowego opartego na koncepcji WIN-WIN.

Gdzie nas możesz znaleźć?

Jeśli chcesz pobrać ten odcinek lub na bieżąco śledzić nasze działania to dołącz do naszego
fanpage’a: www.facebook.com/Fabryka.Tlumaczen lub
profilu na linkedin:www.linkedin.com/company/fabryka-t-umacze-

Gdzie możesz jeszcze słuchać tego PODCASTU?

Bądź z nami na bieżąco poprzez subskrypcję kanału:

Soundcloud lub na iTunes

Wystarczy, że pobierzesz wybraną aplikację w iStore lub Google Play i możesz nas słuchać tak jak lubisz.

Jeśli szukasz:

– praktycznej wiedzy na temat biznesu międzynarodowego
– sprawdzonych rozwiązań biznesowych od managerów
– tłumaczeń pisemnych lub ustnych w handlu międzynarodowym
to jesteś w NAJLEPSZYM miejscu!

Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz podzielić się swoją wiedzą skontaktuj się z nami: biuro@fabrykatlumaczen.pl
——————————————
Music by audionautix.com
Voice & postproduction: kuzniaglosu/ed/gmail.com